אשפוז כפוי, אשפוז בכפייה, אשפוז כפוי במחלקה סגורה, ערר על אשפוז פסיכיאטרי כפוי, ערעור על אשפוז פסיכיאטרי כפוי, ערר על אשפוז כפוי, ערעור על אשפוז כפוי, ערר על אשפוז בכפייה, ערעור על אשפוז בכפייה
ענבל בר-און, משרד עריכת דין
לפניות במיילצור קשר

ערר וערעור על אשפוז בכפייה

משרדנו עוסק בהגשת עררים וערעורים על אשפוזים בכפייה. על פי חוק האשפוז הכפוי (שמו הרשמי – חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א – 1991)- ניתן להגיש ערר על הוראה של פסיכיאטר מחוזי לאשפז בכפייה, והערר ישמע בתוך 5 ימים.

 

וועדות הערר מתקיימות ב"חדר וועדות ערר" אשר מצוי בכל בית חולים. בכל בית חולים מתקיימות וועדות ערר בין פעם לפעמיים בשבוע. לרוב הערר ישמע בטרם חלפו 5 ימים ממתן הוראת האשפוז הכפוי, בהתאם ליום שבו מתקיימות ועדות ערר בבית החולים.

 

משרדנו מתייחס ברצינות תהומית לכל וועדות ערר שכזו, כי אחרי ככלות הכל, מדובר בדיני נפשות ובשלילת חירות, ובנוסף, גם בפגיעה בשם הטוב, שכן אשפוז בכפייה הוא בעל פוטנציאל הרסני להטלת סטיגמה.

 

יום או יומיים בטרם התכנסות וועדות הערר – משרדנו אוסף את מלוא החומר הרפואי של האדם הנתון באשפוז כפוי, ומקיים תשאול מדוקדק עם אותו אדם וכן עם בני משפחתו ו/או חבריו התומכים בשחרורו- ואשר יכולים להוסיף מידע התורם לשחרור.

 

משרדנו מכין ערר כתוב ומפורט- אשר סותר בדקדקנות כל טענה המועלית בתיק הרפואי, ומפרט בדקדקנות את כל הטעמים המשפטיים, הרפואיים והעובדתיים אשר בשלם יש לשחרר את המאושפז מן האשפוז-בכפייה.

 

משרדנו מכין את המאושפז לקראת וועדת הערר.

 

כאשר חברי וועדת הערר מקבלים ערר כתוב, סיכויי המאושפז להשתחרר מן האשפוז-הכפוי גדולים פי כמה מאשר כשאין ערר כתוב. למשרדנו אחוזי הצלחה גבוהים מאד בשחרור מאושפזים מאשפוז כפוי.

 

המוטו של משרדנו הינו – לא להרים ידיים, ולהיאבק בכל דרך משפטית וחוקית על שחרור המאושפז הנתון באשפוז-בכפייה, ובכל אפיק משפטי אפשרי. אנו רואים בכך עניין אקוטי של פגיעה קשה בזכויות אזרח, וכדיני נפשות, ומתייחסים לכך בחרדת הקודש הראויה.

 

לציין, כי היום, על פי החוק, כל אדם המאושפז בכפייה זכאי לסיוע משפטי בחינם מטעם הלשכה לסיוע משפטי במשרד המשפטים.

 

להלן מספר הבדלים בין שירות משפטי פרטי לבין שירות משפטי מטעם הסיוע המשפטי:

 

  • הסיוע המשפטי אינו נוהג להגיש עררים כתובים. משרדנו מגיש ערר כתוב מפורט, עם נספחים, אשר מתייחס באופן מפורט אך ממוקד לכל טענה משפטית, רפואית או עובדתית שיש בה לתרום לשחרור המאושפז. הגשת ערר כתוב עושה את שלה וחברי וועדת הערר קוראים את הערר עוד בטרם הדיון בוועדה, מה שמעלה באחוזים גבוהים מאד את סיכויי השחרור של המאושפז.

  • הסיוע המשפטי שולח עו"ד אחד בודד לטפל בכל המאושפזים בכפייה המופיעים בפני וועדה ביום נתון: יש ימים שאותו עו"ד מטפל ב 10 מאושפזים, ובימים מסוימים גם ב 20, 30 או 40 מאושפזים.  כמות "סיטונאית" של לקוחות אינה מאפשרת להקדיש את תשומת הלב הראויה לכל לקוח, ונזכור כי עסקינן בדיני נפשות. כשמטפלים ב 20, 30 או 40 לקוחות ביום, לא ניתן לברר כדבעי את התשתית העובדתית, ולא ניתן לשאת בנטל של סתירה והפרכה של כל מה שנכתב בתיק הרפואי של המאושפז. לעיתים  עו"ד אשר נתון תחת הלחץ של עשרות לקוחות ביום, מסתפק בלאמר לפרוטוקול כי הוא "ממליץ לשחרר", הא ותו לא, וזאת מבלי לנסות ולהזים את התשתית העובדתית אשר עמדה ביסוד האשפוז- בכפייה. 

  • היות והסיוע המשפטי שולח עו"ד תורן לכל יום ועדות, יכול להיווצר מצב שבו מאושפז-בכפייה אשר יש לו 3 וועדות בתקופה של חודש, יקבל עו"ד אחר בכל וועדה;

    משרדנו מקפיד על רצף טיפול משפטי באדם המאושפז בכפייה: החל מהגשת ערר, דרך הופעה בפני וועדת ערר או וועדות נוספות, ככל שיש צורך, דרך ערעור לבית המשפט המחוזי וכלה בעמידה עיקשת ואיתנה על זכויות המאושפז לאורך האשפוז הכפוי ועד לשחרור.

משרדנו נותן עדיפות עליונה ללקוחות המצויים באשפוז בכפייה, ובתקיפה המשפטית של האשפוז הכפוי אנו הופכים כל אבן ומעלים כל טענה העשויה לסייע למאושפז-בכפייה להשתחרר, כולל בדיקת תיקים רפואיים קודמים ומציאת סתירות בין תיקים רפואיים קודמים לבין התיק הרפואי הנוכחי.  בנוסף, אם היחס למאושפז בכפייה מתעמר או רשלני, אנו מטפלים בעניין זה ושולחים מכתבים לצוות בית החולים ולמשרד הבריאות, בדרישה לתקן את המחדלים. 

אודות המשרד

משרד עריכת הדין ענבל בר-און עוסק במשפט המנהלי ובנקודות המפגש של האזרח הקטן עם הרשות או עם גופים גורמים עתירי כוח (הידועים גם כ"גופים דו מהותיים").

המשרד עוסק בעיקר בתחום הפסיכיאטריה והמשפט, עם דגש על אשפוז בכפייה, ערר וערעור על אשפוז בכפייה, תביעות נזיקין בגין אשפוז בכפייה, מניעה משפטית של אשפוז בכפייה, ועוד.

גם כשאנו עוסקים בתחומי המשפט האזרחי, הדגשים הינם על יחסי האזרח והרשות: תביעות נזיקין כנגד רשויות שלטוניות בגין עוולות חוקתיות, התגוננות מפני תביעות השתקה של רשויות מקומיות, ועוד. 

אתר זה עדיין מצוי בשלבי בנייה, לפיכך הנכם מוזמנים להמשיך ולהתעדכן מפעם לפעם בעמודים חדשים ובמאמרים חדשים.

תחומי עיסוק

  • מטרדי רעש
  • פסיכיאטריה ומשפט (אשפוז בכפייה)
  • משפט מנהלי
  • דיני לשון הרע והגנת הפרטיות
  • נזקי גוף
  • נכי צה"ל

צור קשר

050-4421948*

דוא"ל: [email protected]